Hjuldata

Bilmærke

Model

Årgang

1


Eller find dit bilmærken nedenfor

Alfa RomeoAlpineAston MartinAudiBentley
BMWBugattiBuickCadillacChery
ChevroletChryslerCitroenCupraDacia
DaewooDaihatsuDatsunDodgeDS
FerrariFiatFordHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzuIvecoJaguar
JeepKiaLamborghiniLanciaLand Rover
LexusLincolnMaseratiMazdaMcLaren
Mercedes-BenzMercuryMGMINIMitsubishi
NissanOpelPeugeotPontiacPorsche
RenaultRolls-RoyceRoverSaabSeat
SkodaSmartSsangYongSubaruSuzuki
ToyotaVauxhallVolkswagenVolvo

Her finder du alt inden for hjuldata til alle bilmærker, -serier og -modeller. Så hvad enten du kører i en Citröen C1, en Audi A8 eller en hvilken som helst anden bilmodel, og du skal have skiftet dine dæk, så finder du den eksakte hjuldata for hver enkelt dæktype her. Dette er ideelt for dig, der er i tvivl om passende dæk og fælge til din bil.

Vi har gjort det nemt for dig ved at dele det op i mærker og modeller, så du nemt kan finde den hjuldata, du skal bruge på din bil. Du vælger blot bilens mærke, model og årgang. Derefter kan du se alt fra motorens værdi og hestekræfter til antal bolte og boltstørrelse. Du kan også se krydsmål for bilen. Det gør det meget nemmere for dig at skifte bilens dæk.

Hvorfor er det vigtigt at kende hjuldata?

Enhver bilmodel har kompatible bildæk, som har deres egne, specifikke og gældende hjuldata samt dækkoder. Dem skal du bruge, når du vil være sikker på, at monteringen af dine dæk udføres korrekt og sker med de rette dæk. Hjuldata anvendes også ved valg af de rigtige fælge til bilen.

Alle biler kører altså med forskellige hjuldata. Helt specifikt er det relevant, at du kender til følgende data på dine hjul:

  • Dækstørrelse
  • Dækbredde
  • Dækhøjde
  • Diameter på fælgen
  • Belastningsindeks
  • Hastighedsgodkendelse
  • Krydsmål
  • ET mål (indpresningsdybde)
  • Gældende boltstørrelse.

Vigtigst er det dog, at du kender til krydsmål, ET mål og gældende boltstørrelse, når du skal skifte og montere bildæk på din bil. Monteres de forkerte dæk, eller påsættes de forkerte dæk, kan det have alvorlige konsekvenser for bilens køreegenskaber. Af sikkerhedsmæssige årsager er det altså vigtigt, at dækskifte foregår korrekt med passende dæk.

Det kan være fristende at vælge de billigste dæk, når det er tid til at udskifte dem – især parallelimporterede dæk. Ved parallelimporterede dæk hentes dækkene til Danmark uden om de gængse salgskanaler. Selvom anerkendte mærker fås til halve priser, skal du altså passe på. Dækkene kan nemlig være fremstillet til det sydamerikanske marked, hvor vejrforholdene er meget anderledes end de danske.

Hvor finder jeg hjuldataene på mine dæk?

De forskellige data på dækket finder du typisk på siden af bildækket. Her er de ofte angivet med en række specifikke symboler og tal, som giver dig viden om de gældende størrelser, maksimalbelastninger og -hastighed, som gælder disse dæk.

1. Dækbredden er også et af de første tal, du ser på dækket – bredden er vigtig at kende til for selvsagt at sikre, at du får valgt nogle dæk, som hverken er for tynde eller brede.

2. Dækhøjden finder du også på dækket – den er vigtig for at vide, hvad den procentvise dækhøjde skal være i forhold til dækbredden. Det gælder særligt, hvis du skifter til en ny dækbredde.

3. Diameter på fælgen findes ligeledes i rækken af hjuldata – diameteren skal du kende til, så du monterer/ udskifter fælge, som passer til dækkets størrelse.

4. Belastningsindeks kommer typisk efter de andre ovenstående tal – kort sagt viser denne data dig, hvad hjulene kan klare af vægt (belastning).

5. Hastighedsgodkendelse er nogle af de sidste tal, du finder på bildækket – og som ordet antyder, så angiver det, hvor hurtigt du må køre med de pågældende dæk.

dæk information på dækket

Et konkret eksempel på tal og bogstaver, du kan se på et dæk, er 155/65/R14 93V. Her vil 155 (1) angive bredden på dækket i millimeter. 65 (2) angiver højden i procent set i forhold til bredden på dækket. 14 (3) angiver højden på fælgene i tommer. 93 (4) er loadindeks, som angiver dækkets bæreevne. Ved et loadindeks på 93 må dækkene maksimalt belastes med 650 kg. V’et (5) angiver bilens hastighedskode. Se tabel over hastighedskoders betydning nedenfor.

Krydsmål indgår ikke i rækken af hjuldata, men er stadig vigtig at kende til, når du ønsker at skifte fælge på dine dæk. Krydsmål omtales også i forbindelse med boltcirkel, hulafstand eller boltmønster.

Dette mål kan du finde ved at måle fra midten af det ene bolthul til midten af bolthullet, der er placeret skråt overfor. Derefter beregner du krydsmålet således: antal bolthuller x afstanden i mm = f.eks. 4x112.

Hastighedskoder

  • P = Maksimal hastighed på 150 km/t
  • Q = Maksimal hastighed på 160 km/t
  • R = Maksimal hastighed på 170 km/t
  • S = Maksimal hastighed på 180 km/t
  • T = Maksimal hastighed på 190 km/t
  • U = Maksimal hastighed på 200 km/t
  • H = Maksimal hastighed på 210 km/t
  • V = Maksimal hastighed på 240 km/t
  • W = Maksimal hastighed på 270 km/t
  • Y = Maksimal hastighed på 300 km/t
  • Z = Maksimal hastighed over 240 km/t

Dækstørrelsen er noget af det første, du vil se på dækkene – størrelsen er vigtig at kende, så du er sikker på den specifikke størrelse, som du skal montere på den pågældende bil.

Hvilken type dæk passer til min bil?

Du kan nemt finde den passende dækstørrelse på din bil. Typisk kan informationerne findes på fordørens inderside i bilens førerside. På et mærkat kan du altså se, hvilken størrelse dæk bilen er godkendt til. Du kan også se det anbefalede loadindeks og dæktryk.

Kan du ikke finde mærkatet på bilen, kan du se tallene i bilens servicebog. Du kan også anvende vores smarte side, hvor du kan se brugbare informationer om dæk – til alle typer bilmærker og modeller. Krydsmål, antal bolte og boltstørrelse er gode informationer at have, når du skal skifte dæk, og disse informationer kan du altså finde her på siden.

Det er vigtigt at vælge typegodkendte dæk til din bil. Derudover er det også væsentligt, at du vælger fire ens dæk til bilen. Loven påpeger, at bilen skal køre på fire ens dæk. Det betyder, at bilens skal køre på fire helårsdæk, fire vinterdæk eller fire sommerdæk. Det er dog tilladt at blande vinterdæk og helårsdæk, hvis begge dæk er mærket M+S. Det er ligeledes tilladt at køre med blandede mønstre og fabrikanter. Begge dele anbefales dog ikke, da det giver dårligere komfort og sikkerhed.

Hvornår er det nødvendigt at skifte dæk?

Det kan være svært at vide, hvornår det er nødvendigt at skifte dæk på bilen. Som udgangspunkt skal du sørge for at skifte dækkene om vinteren og om sommeren. Her er det vigtigt at få skiftet til passende dæk – enten vinter- eller sommerdæk. Der er nemlig stor forskel på bilens køreegenskaber, afhængigt af om bilen kører på vinter- eller sommerdæk.

Selvom både vintre og somre i Danmark er forholdsvis milde, er det alligevel nødvendigt at skifte dæk. Vinterdæk giver f.eks. et bedre vejgreb på kolde og glatte veje, kortere bremselængde og mindre risiko for at skride ud i et sving. Især når temperaturen rammer frysepunktet, kan det være decideret livsfarligt at køre på sommerdæk frem for vinterdæk.

Sommerdæk er hårdere end vinterdæk. De har mindre riller og derfor en glattere overflade. Det gør, at bilen føles mere behagelig at køre i, bruger mindre benzin og giver et bedre vejgreb. Som tommelfingerregel fungerer sommerdæk bedst ved temperaturer over syv grader.

Du bør altså skifte hjul to gange årligt, således bilens dæk matcher sæsonen.

Husk også at skifte selve dækket

Ikke nok med at dækkene på bilen skal skiftes efter sæson, skal du også huske at udskifte selve dækkene med nogle nye fra tid til anden. Ligesom alle andre ting her i verden holder et dæk ikke for evigt. Slid tager hårdt på dækket, og er dækket for slidt, kan det gå ud over køresikkerheden.

Her er mønsterdybden din bedste ven. Ifølge færdselsloven skal mønsterdybden på bildækken være minimum 1,6 mm. Dog anbefales det mange steder, at du har omkring 4 mm på vinterdækkene og 3 mm på sommerdækkene. Mønsterdybden kan måles med en ganske almindelige lineal.

Viser dækkene tegn på unormal slitage, ældning, punktering eller beskadigelse, skal de skiftes ud. Dette kan være svært at bedømme selv, hvis du ikke er ekspert inden for området. Her bør du få dækkene undersøgt grundigt af et værksted eller en bilforhandler.

Hvor gamle dækkene er, kan du se via dækkets produktionsdato. Produktionsdatoen kan du se på siden af dækket, og det kaldes også for DOT-mærke. DOT-mærket består af fire cifre. De første to cifre afslører produktionens ugenummer, mens de sidste to cifre afslører produktionens årstal. I Danmark er der ingen lovkrav i forhold til dæks alder. Dog er det anbefalelsesværdigt at udskifte dæk, når de er omkring ti år gamle. Er dækkets DOT-mærke f.eks. 2418, betyder det, at dækket er produceret i uge 24 i 2018.

Du skal ligeledes være opmærksom på bilens dæktryk, hvis du ønsker at slide mindst muligt på dækkene samt have den højeste køresikkerhed. Jo flere kilo bagage eller mennesker i bilen, desto højere skal dæktrykket være. Det betyder, at der skal mere luft i dækkene, hvis bilen har mange passagerer eller f.eks. skal køre med tung bagage. Bilens optimale biltryk kan du finde i bilens brugsanvisning.

En anden måde, hvorpå du kan beskytte dækkene bedst muligt, er gennem bilens fælge. Fælgene beskytter nemlig dækkene ved påkørsel af lave genstande eller kantsten. Det er vigtigt, at fælgene matcher hjuldataene. Her skal du se på bilens krydsmål, idet krydsmål fortæller afstanden mellem fælgen og bolten. Disse data finder du her på siden ved at vælge bilmærket og bilmodellen.