nøgler

Bilbatteri - Det skal du viden om dit batteri til bilen

De fleste ved at en brændstofdrevet bil skal bruge noget til at få bilen startet med, og de fleste ved også at der sidder et batteri på en bil der sørger for at kunne drive starteren på bilen, så den kan starte. Men hvad langt de færreste ved er om det batteri du har siddende på bilen er godt nok i længden.

Er det en nyere bil du har, så burde det være et batteri der har kvalitet nok til at levere det som det skal. Men er det en ældre bil, der måske har fået skiftet batteri, kan det straks være en anden udfordring. For hvad skal man være opmærksom på, når man skal se efter om det batteri man skal bruge til sin bil, er godt nok.

Diesel eller benzin?

Når man skal måle poweren på et batteri, så måles det i noget der kaldes ampere. Det fortæller hvor stor en styrke som batteriet kan levere når det skal bruges til at starte for eksempel en bil.
At se efter hvor stor ampere styrke batteriet har du skal til at montere, er altid en god ide. For alt efter om det er en diesel- eller en benzinbil du kører rundt i, så er der stor forskel på hvor meget power disse to typer af motorer kræver for at kunne startes op. En benzinbil kræver ikke lige så meget power som en dieselbil gør. Og når man så har en dieselbil, så vil det helt givet også komme an på størrelsen af bilen, der afgør hvor mange ampere der skal til for at kunne starte den.

Men man kan heller ikke bare tage hovedet under armen og så bare købe det største batteri med de fleste ampere på fra start af. Har man for mange ampere kan man risikere at man kan ødelægge nogle af de andre elektroniske dele der er i sådan en bil. Jo flere ampere batteriet har, så vil det oftest også være sådan at batteriet bliver større. Det vil rigtig tit give problemer når så batteriet skal monteres. For der er ikke ret meget plads i forvejen, og producenten af bilen, ved godt hvor meget et batteri som bilen skal bruge, fylder. Derfor vil man oftest opleve at kommer man med at batteri med alt for mange ampere på, så vil du ikke kunne montere det i bilen.

Start af andre biler med din egen bil

Hvem har ikke prøvet enten at skulle have hjælp til at starte sin bil eller møde nogen som har brug for hjælp til at få startet deres bil? Det har de fleste sikkert været ude for.

Men er der noget man skal være opmærksom på, når man enten skal have hjælp, eller yde hjælp til andre? Ja det er der da. Hvis det er en dieselbil der skal have starthjælp, så vil det ikke give ret meget mening at der bruges en benzinbil med at batteri, hvorpå der ikke er ret mange ampere. Det skal ses i forholdet til at en dieselbil oftest kræver mange flere ampere for at kunne komme i gang. Vælger man at tage chancen alligevel, så kan man risikere at ens eget batteri ”falder sammen”, og så er der kun en ting og gøre, og det er at købe sig et nyt batteri.

Hvis man omvendt bruger et batteri fra en dieselbil, så falder det ikke sammen, men til gengæld kan det forrette skade på den bil du forsøger at starte. Så det med at tage chance, kan godt gå godt, men det kan også komme til at gå skidt, og så koster det en del flere penge at få repareret.
Derfor anbefales det herfra at du skal enten søge vejhjælp gennem dit forsikringsselskab, eller du skal sikre dig at batterierne cirka passer til hinanden i mængden af power. Der er ingen grund til at yde større skade på bilen.

Startkabler

Passer batterierne til hinanden i forhold til poweren, så skal man bruge det som kaldes for startkabler. Disse kan købes mange steder, hvor der i forvejen bliver solgt bilpleje, eller reservedele til biler. Sørg for at du har et sæt startkabler der har en god tykkelse i kablet, ellers kan der ikke overføres den mængde ampere der skal bruges. Dette er typisk tilfældet når man skal afhjælpe i forbindelse med dieselbiler.

Vedligeholdelse af et batteri.

I de lidt ældre dage, var det ikke unormalt at man skulle vedligeholde sit batteri. Dette gjorde man ved se efter om vandet stod højt nok i hver celle. Gjorde det ikke det, så skulle man efterfylde det med demineraliseret vand. På denne måde sørgede man for at batteriet hele tiden kunne udnytte sin maksimale effekt, når der var brug for det. I dag er det ikke så udbredt, da de fleste batterier er det man kalder vedligeholdelses frie. Men det udelukker ikke at man kan komme ud for at der mangler lidt væske.
Yderligere vedligeholdelse af et batteri, kan kun ske i form af rengøring og smøring af polerne øverst på batteriet. Det er vigtigt at man holder sit batteri rent, da alt for meget snavs kan opsamle fugt, og har man først fugt omkring sit batteri, så kan det godt ende knap så sjovt. Ved at der er meget fugt omkring et batteri, så bliver batteriet stille og roligt dårligere og dårligere, fordi det hele tiden står og aflader. Lidt godt smørefedt på polerne sikre at der altid er rigtig god kontakt mellem polerne på batteriet, og kablerne til bilen.

Opbevaring af et batteri.

Et batteri bør opbevares tørt og med en temperatur der ligger mellem 15 og 25 grader celsius. Der findes gamle husråd om at smide et batteri i køleskabet, for så holder det længere, eller sæt det ud i solen, så genoplader det langsomt. Disse er gamle skrøner og det bør man holde sig væk fra. Det kan tværtimod få konsekvenser for batteriets levetid hvis man forsøger sig med nogle af disse gamle husråd.

Kvalitet

Er det et batteri du skal bruge rigtig meget til for eksempel en bil eller en båd, så frarådes det at købe ens batteri de billige steder.  Som med så meget andet så følger prisen også kvaliteten af batteriet. Du vil ikke mærke forskel på batteriet de første mange gange du bruger det, men efterhånden vil kvaliteten overtage på det gode batteri, og du vil få sværere og sværere ved at kunne oplade det billige batteri helt op. Dette vil så give konsekvenser i det lange løb, hvor du på de kolde dage vil få problemer med at skabe power nok på batteriet til at du kan starte bilen.

Hvilket batteri skal jeg så vælge?

Du skal vælge det batteri der passer til størrelsen af din bil. Det vil sige at du skal se på det gamle batteri og finde ud af hvor mange ampere det havde, samt du skal forholde dig til den fysiske størrelse af batteriet. Disse 2 ting er nogle af de ultimative krav du skal stille til batteriet, for ellers kommer du ikke ret langt. Kan det ikke monteres korrekt, så kan batteriet med sin vægt, og ved hårde opbremsninger, ødelægge flere ting ude i motorrummet på din bil.

Får du heller ikke et batteri med nok power på, så kan du montere det nok så fint, men du kommer ikke ret langt, for bilen vil ikke starte.

Sådan udskifter du din bils batteri

Hvis du vælger at skifte dit batteri på bilen, så er der nogle ting du skal være opmærksom på, og disse ting kan variere fra bilmodel til bilmodel.

  • Sørg for at der er plads nok rundt om bilen, så ikke du står overfor nogle forhindringer når først du går i gang.
  • På nogle bilmodeller låser dørene automatisk, når strømmen til bilen kobles fra. Sørg derfor for at have din bilnøgler i nærheden af dig, inden du kobler polerne fra batteriet. Også selv om det virker til at batteriet er helt afladt.
  • Brug handsker og beskyttelsesbriller. Er batteriet utæt, så kan det være farligt at få batterisyre i øjnene eller på hænderne. Brug derfor egnede værnemidler, da batterisyre er stærkt ætsende.
  • Nogle bilmodeller kræver en kode for at starte op igen, hvis batteriet bliver pillet helt fra. Sikre dig at du har den kode, eller ved hvor du kan få fat i den. Skal bilen bruge en kode, og du ikke har den, er der flere af bilens udstyr som ikke kan anvendes. Det kan eksempelvis være indbygget navigation, radio eller andet indbygget udstyr.
  • Åben din motorhjelm efter de forskrifter som bilen model foreskriver. Sørg for at den ikke kan smække ned over dig.
  • Så skal du finde batteriet. Nogle kan være gemt lidt af vejen, ellers er det normalt at de sidder enten i venstre eller højre side op mod forruden.
  • Er det en ældre bil, så kan det være svært at se forskel på om det er plus eller minusledning. Derfor kan det være en god ide at mærke sine kabler op inden man tager dem af batteriet. Ellers vil det normalvis være sådan at den sorte ledning er minus og den røde ledning er plus.
  • Fjern først den sorte ledning (Minus) fra batteriet. Sørg for at ledningens ende ikke kommer i kontakt med bilens karosseri.
  • Det samme gør sig gældende for den røde ledning (Plus)
  • Tag batteriet ud. Det er spændt fast til bilen, så alle skruer/bolte skal løsnes inden batteriet kan løftes ud.
  • Sæt det nye batteri ind i motorrummet. Sørg for at alt plastik, pap eller andre indpakningsdele er fjernet.
  • Fastgør batteriet, og fastgør kablerne i modsat rækkefælde end da du tog dem af. Det vil sige at først sætter du den røde ledning på, og derefter sætter du den sorte ledning på.
  • Forsøg nu at starte bilen. Har du gjort det hele korrekt, skulle bilen nu starte og alting virke som det skal.

Starter bilen ikke, så tjek at du har monteret det hele korrekt. Forsøg evt at måle batteriets styrke med et amperemeter.
Vil bilen stadig ikke starte, så kan en god indikator være, for at se om batteriet sidder korrekt, om man har lys i instrumentpanelet, eller at det digitale ur viser klokken.

Er der lys i instrumentpanelet, og batteriets ampere/volt viser korrekt, så må det antages at der er andre ting i vejen med bilen, og altså ikke kun et dårligt batteri.