Service på bil – Serviceeftersyn på bilen – Læs med her, inden du bestiller

Lad os slå fast med det samme, at der ikke findes noget lovkrav om, at der udføres service på din bil. Der er altså ikke nogen, der kan komme efter dig, hvis det ikke er udført. Når det er sagt, så er det noget, der er godt for bilen, og det kan være med til at forlænge levetiden på din bil, og ikke nok med, at det forlænger levetiden, så kan det også nedbringe reparationsudgifterne.

Gør det nemt for dig selv

Bestil 3 tilbud på serviceeftersyn

Så er du også sikker på at få den bedste pris på opgaven!

Service af bil – Hvad kigger de efter?

Der er stor forskel på, hvad de forskellige værksteder kigger efter, når de laver service, men der findes i forskrifterne for netop din bil en række ting, som skal udføres. Når du indhenter tilbud fra forskellige værksteder og sammenligner priserne på dem, skal du altså være opmærksom på, om de kun udføres minimumskravet eller om de lavet mere end det.

Olieskift

Der er lidt forskel på, hvornår der skal skiftes olie på forskellige biler, men fælles for de fleste er, at der bør skiftes olie mindst en gang om året. Afhængigt af om du har en dieselbil eller en benzinbil kan der så også være defineret et km antal. Typisk er der tale om enten 25.000km for dieselbiler eller 15.000 km for benzinbiler.

Det er vigtigt at få skifte olie på bilen fordi den bliver slidt, og da olien smører motoren, så risikere du altså at lave skade på motoren hvis ikke olien skiftes.

Oliefilter

Oliefilteret passer på olien så den altid er så ren som muligt. Et tilstoppet oliefilter vil forhindre olien i at passere nemt rundt i oliesystemet på din bil, og vil ligeledes kunne være skade din bil. Derfor skiftes oliefilteret ofte sammen med olien.

Pollenfilter

Et pollenfilter er ikke vigtigt for funktionen på bilen, men det kan være rart for føreren, at pollenfilteret virker som det skal. Dermed også sagt, at det sjældent er et krav fra producenten at der skiftes pollenfilter.

Kølervæske

Kølervæske er med til at holde motoren i den rigtige drift‐temperatur. Når motoren har den rigtige temperatur, så leverer den også den bedste præstation. Det betyder altså at du vil køre den optimale afstand på bilen. Hvis der mangler kølervæske på bilen, så risikerer man ikke kun, at køre kortere på en liter benzin, men man risikerer også at motoren brænder sammen. Derfor er det vigtigt at få tjekket standen på kølervæsken.

Bremsevæske

Bremsesystemet på bilen er styret via noget væske. Det kaldes naturligt for bremsevæske. Når du trykker på bremsen, så pumpes bremsevæsken ud til bilens bremser, som så sørger for at den bremser. Det er altså vigtigt for sikkerheden at der er bremsevæske på bilen og at systemet ikke er utæt. Derfor kontrolleres det altid om bremsevæskens stand er korrekt.

Bremseskiver og klodser

Bremsevæske alene kan ikke bremse bilen. Derfor er alle biler udstyret med skiver og klodser der bremser bilen. Det er altså de mekaniske dele der griber fat i det roterende hjul og dermed tager farten af bilen.

Da det sker ved en mekanisk indgriben, så forekommer der ofte meget slid på netop disse dele af bilen, og afhængigt af hvordan kørselsmønstret er og hvor hårdt der trykkes på bremsen, så skal deles skiftes med 2-5 års mellemrum. Det siger sig selv at det er fatalt hvis man kommer ud at køre, og man ikke mere bremseklods på bilens bremser.

Aircondition

Når man først har haft en bil med klimaanlæg eller aircondition, så har man ikke lyst til at køre om sommeren i en bil hvor det ikke virker. Derfor er det en god ide, at få værkstedet til at kontrollere standen på kølemiddel til anlægget, og det kan lige så godt gøres når bilen alligevel er på værksted.

Gør det nemt for dig selv

Bestil 3 tilbud på serviceeftersyn

Så er du også sikker på at få den bedste pris på opgaven!

Serviceeftersyn inden syn

Personligt er jeg stor fan af, at man får lavet service på bilen i forbindelse med at den alligevel skal til syn. Ikke at der kun skal udføres serviceeftersyn hvert andet år, men når bilen alligevel er indkaldt til syn, så kan du få værkstedet til at køre den til syn i forbindelse med dit servicebesøg.

På den måde sparer du altså både tid til synet.

De fleste værksteder tager ikke ekstra betaling for at køre din bil til syn, men gør det, som en god service, så det koster altså ikke noget at få dem til at gøre det.

Når værkstedet kører bilen til syn, i forbindelse med at de netop har ny serviceret den, så er der mindre chance for, at der er noget galt med bilen, der gør, at den skal til omsyn. Både fordi værkstedet har en stor interesse i at levere den bedste oplevelse for kunden, men også fordi alle delene netop er kigget efter.

Hvor tit skal en bil til service?

Som tidligere beskrevet så findes der typisk 2 intervaller for olieskift. Altså 15.000km for benzinbiler og 25.000km for dieselbiler. Det er også det km antal, der typisk ligger til grund for, hvor ofte biler skal til serviceeftersyn.

En anden hovedregel er højst 12 måneder. Det er altså enten det givne km antal eller perioden på 12 måneder der bestemmer om din bil bør komme til et servicebesøg. Det er i sagens natur, den at de 2 ting din bil når først til.

Selvom der findes de her gængse retningslinjer, så har de fleste producenter beskrevet i deres normer for service af bil, hvor ofte deres forskellige biler bør serviceres.

Skal der laves autoriseres service?

Mange bilmærker kræver, at der er lavet service på bilerne, for at garantien kan opretholdes. De fleste forsøger også at stille krav om, at det er et autoriseret værksted, der laver service på bilen. Ifølge lovgivningen kan der dog ikke stilles krav om det. Når det er sagt, så gør det ofte reklamationer og garanti‐sager markant nemmere, når det er et autoriseret værksted, der har udført service og reparationer.

Det bliver nemmere, fordi de kun kan give dem selv skylden for manglende vedligehold.

Kategorier:

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *